PORTUGAL

República Portuguesa

Portugal is het meest westelijke land van continentaal Europa. Het beslaat zo'n 16 procent van het Iberisch Schiereiland, dat verder tot Spanje behoort, Portugals enige buurland. Portugal is een uitgesproken maritiem land, met een lange Atlantische kust. Sinds 1986 behoort het land tot de Europese Unie.

In de periode van vóór de digitale camera bezochten we reeds diverse plaatsen in de Algarve waarvan weinig beeldmateriaal. Gelukkig zijn we in de loop der jaren regelmatig terug kunnen komen in het Portugese land en die latere bezoekjes zijn allemaal vastgelegd met de digitale camera's.

Tot Portugal behoren tevens de eilandengroep de Azoren en het eiland Madeira, met de eilandengroep van de Ilhas Selvagens, alle gelegen in de Atlantische Oceaan. Deze eilanden hebben we eveneens diverse keren bezocht en zijn ook elders op deze site te vinden.

Obidos

Met Virgin Air vlogen we in de zomer van 2006 vanuit Brussel naar Lissabon, vanwaar we met de huurauto naar Caldas de Rainha gingen, wat ten noorden van de hoofdstad ligt. In deze stad hadden we een huisje gehuurd in een volkswijk waar we een week verbleven. Een goed uitgangspunt om het district Leiria en omgeving te ontdekken. Ook een dag Lissabon mag deze vakantie niet ontbreken

Onderweg naar Caldas de Rainha, niet ver van ons huisje- voor-deze- week, zien we op een heuvel het middeleeuwse vestingstadje Obidos liggen.
Heel Óbidos is één monument, als een openluchtmuseum. Via een dubbele poort in zigzagvorm met 18e eeuwse azulejos komen we in de hoofdstraat, de Rua Direita.

Op onze roadtrip door de omgeving komen we door idylische dorpjes, huizen betegeld met azulejos, pittoreske kerkjes, machtige kloosters, torens met ooievaarsnesten, machtige rotskusten,, adembenemende kliffen en miradouros met mooie vergezichten.

Het Klooster van Alcobaça is een Cisterciënzer klooster uit de 12e eeuw. De volledige naam van het klooster is Santa Maria d'Alcobaça. Alcobaça is een kleine stad circa 100 kilometer ten noorden van Lissabon. Het klooster staat sinds 1989 op de Werelderfgoedlijst omdat het als een meesterwerk van Gothische Cisterciënzer (bouw)kunst wordt beschouwd.

CALDAS DA RAINHA

LISSABON

Een citytrip naar de hoofdstad kan natuurlijk niet ontbreken als we in de buurt zijn. Van deze fantastische stad kan ik nooit genoeg krijgen en zal er regelmatig terug komen, zoals verderop op deze site ook te zien is.

Het uitzicht op Praca do Comercio vanaf castelo de Sao Jorge

Sintra
Sintra is een historisch kustplaatsje, 30 km ten westen van Lissabon. Het ligt in een heuvelachtige omgeving en in het stadje zijn diverse paleizen, kloosters, oude villa's en een burcht te vinden. Het centrum en natuurschoon in de omgeving staan op de lijst van Unesco.

Castello des Mouros, een verdedegingswerk oorspronkelijk uit de 8e eeuw, zien we vanuit de verte liggen op zijn heuvel. Onze wandeling naar boven hebben we halverwege onderbroken, het bleek toch verder dan het leek.

Centraal in het stadje zelf ligt het Palacio National, Paco da vila de Sintra, herkenbaar aan de twee conische schoorstenen die tevens het kenmerk van Sintra zijn. Tot in de 19e eeuw was dit het zomerverblijf van het Portugese hof.
Hier in het centrum nemen we de bus naar boven, waar op de heuvel Palacio da Pena ligt. Door de verschillende bouwstijlen en de kleuren die hierin gebruik zijn zou het niet misstaan in de Efteling.
Walt Disney zou dan ook door dit sprookjeskasteel geinspireerd zijn.

Helaas zijn de meeste van mijn eigen foto's van Sintra op duistere wijze gewist uit mijn bestanden en heb ik, tegen alle principes in, de twee onderstaande foto's van palacio de pena en het paco National 'geleend' van het toeristenburo..
Een goede reden om deze regio wederom in het programma op te nemen, de verdere Costa do Estoril vraagt eveneens om een bezoekje.

Porto

Eerst staat een citytrip naar Porto op het programma in november 2010. Het was de culturele hoofdstad van Europa in 2001. Maar ook een handelsstad, de Portugezen zeggen niet voor niks: 'Lissabon beveelt en heeft lol, Braga bidt, Coimbra droomt en Porto werkt'.
Maar er zijn ook genoeg bezienswaardigheden in de stad aan de 'gouden' rivier de Douro om een er een leuk weekend van te maken. Niet in het minst de portkelders, in deze omgeving moet een glaasje port toch extra goed smaken.
De historische stadskern van Porto tussen de rivier en de kathedraal belandde in 1996 op de Unesco werelderfgoedlijst.

Porto laat zich graag de hoofdstad van het noorden noemen en de stad is na Lissabon de tweede grootste van Portugal met zijn 350.000 inwoners, met de voorsteden meegerekend zijn het er zelfs meer dan 1 miljoen.